Становище на БАЕТ
10/05/2007
Уважаеми членове на работната група,
Във връзка с проведените на 03.04.2007 обсъждания бихме желали да представим нашата официална позиция по поставените предложения и проблеми, както следва:
1.1. Частичната промяна на чл. 53 от Закона за защита на потребителите по предложения вариант, а именно „думите преди изтичане на сроковете по чл. 55 да се заличат.” няма да доведе до разрешаване на проблема, пред който са изправени лицата, осъществяващи сделки с потребители по Интернет към настоящия момент. Нещо повече, една подобна редакция на разпоредбата би предоставила възможност за разширително тълкуване от страна на регулаторния орган (в случая Комисията за защита на потребителите), и по този начин да се остави в нейните правомощия да преценява, дали определено плащане е авансово или не.
1.2. Като втори аргумент, който бихме желали да изтъкнем, е противоречието на предложения вариант за изменение на чл. 53 от ЗЗП с възприетата търговска практика на електронната търговия в световен мащаб. Приемането и изискването на авансово плащане е модел, който се следва от всички електронни търговци в Интернет и той е естествен за осъществяването на търговска дейност в електронна среда.
Предложената редакция на чл. 53 от ЗЗП отново би била изключение в европейската практика, ще установи правен режим в отклонение от Директива 97/7 и в противоречие нормите на европейското право. Бихме наблегнали също така, че въвеждането на подобна мярка не би било възможно без предварителното уведомяване на Европейската комисия.
1.3. Възприемането на предложената редакция би дало възможност на доставчиците на стоки и услуги да приемат плащане към момента на доставката на стоката, което БАЕТ отчита като напредък в дискусията, но по същество и правни последици предложената редакция отново блокира възможностите на търговците да приемат и изискват плащане от потребителя към момента на сключване на договора.
1.4. Мнението на Българската Асоциация за Електронна Търговия, което се подкрепя и от други организации, защитаващи българския бизнес, е че на доставчиците на стоки и услуги по Интернет трябва да им бъде позволено да приемат и изискват плащане от потребителите към момента на сключване на потребителския договор. Всякакво друго решение и промяна правната рамка би било отклонение от възприетата световна практика и би нарушило баланса на интересите на между страните на пазара. В този смисъл предложението на Българската Асоциация за Електронна Търговия е за отмяна на чл. 53 от Закона за защита на потребителите.
2. Мнението на Българската Асоциация за Електронна Търговия е, че въвеждането в България на „система за възвръщане на разходите” е възможно и допустимо при съществуващата правна рамка на разплащанията в България. Нашето убеждение е, че подобен въпрос е извън обхвата на работа работната група и, че дори и тя да вземе някакво решение по този въпрос, то не би могло да обвърже никоя от страните в процеса на извършване на сделки по електронен път. Въвеждането на „система за възвръщане на разходите” зависи изцяло от доброволните усилия на лицата осъществяващи сделки по електронен път и съответните кредитни институции. В този смисъл Българската Асоциация за Електронна Търговия подкрепя създаването на подобна система, но не би обсъждала този въпрос в рамките на работната група, поради което няма да вземе становище по поставения въпрос.
3. Въвеждането на системата “Trust Marks” в България може да се осъществи единствено на доброволен принцип и в този смисъл не смятаме, че въпросът за създаването на такава система трябва да се обсъжда в рамките на работната група. Българската Асоциация за Електронна Търговия подкрепя създаването на подобна система и дори в момента работи по въвеждането й на практика. Също така бихме желали за посочим, че въвеждането на подобна система не може и не трябва да се осъществява чрез нормативно въздействие.
4. Намаляването на срока по чл. 59, ал. 1 от Закона за защита на потребителите от 30 на 15 дни би допринесъл за установяване на отношения на доверие и коректност между доставчиците на стоки и услуги в електронната търговия. Ето защо Българската Асоциация за Електронна Търговия изразява своята официална позиция в подкрепа на предложението.
Междувременно оставаме отворени за дискусии по поставените от работна група предложения,
С уважение,
Пламен Узунов
(Председател на Българската Асоциация за Електронна Търговия)